Haal meer uit je event met contentmarketing
De keuze van je eventlocatie draagt ontegenzeggeljk sterk bij aan het succes van je event. Met jouw keuze voor Het Toussainthuis zit je helemaal goed. Ligging, historische uitstraling, privacy en maatwerk, daarmee biedt je je gasten een unieke event-ervaring. Het Toussainthuis neemt je veel werk uit handen, je kunt echter zelf ook het nodige doen om het succes van je event te vergroten. Met contentmarketing, voor een grotere spin-off.
Een evenement is een mooie gelegenheid om content te genereren. In de praktijk blijkt dat organisatoren deze mogelijkheid onvoldoende gebruiken en heel veel kansen laten liggen. Dat is zonde, laat geen kansen liggen.
Wat is contentmarketing?
Het is een marketingtechniek die in feite draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden. Kortom: je creëert zoveel mogelijk (relevante) content en publiceert dat op zoveel mogelijk verschillende kanalen.
Aandacht voor je evenement verlengen
Door contentmarketing goed in te zetten verleng je de aandacht voor je evenement op een natuurlijke manier, van voorbereiding tot en met het natraject. Je dwingt jezelf om goed na te denken over het voortraject van je evenement. Hierdoor krijg je meer exposure en dus ook meer bezoekers. Tijdens je evenement verzamel je content die je ook weer inzet in het natraject. Zo bouw je aan een langdurige relatie met je doelgroep en kan je meer sturen op de inhoud van je evenement. Resultaat is een succesvoller evenement én meer binding met je doelgroep.
Hoe pas je het toe?
Voordat je begint benoem je eerst je doel. Wil je meer bezoekers naar je evenement? Wil je je ambities delen of wil je expertise claimen? Allemaal vragen waar je antwoord op moet geven. Hoe duidelijker je doel is, hoe makkelijker je het jezelf maakt.
Daarna benoem je je doelgroep. Kijk vooral naar welke interesses je doelgroep heeft en op welke (online) platformen je ze bereikt. Neem geen genoegen met een lijst met potentiële bezoekers, maar verdiep je echt in je gasten. Weet je bepaalde zaken niet? Vraag het je doelgroep. Het is helemaal niet raar om eerst een enquête te sturen naar je doelgroep om deze informatie bij ze op te halen.
Heb je deze twee zaken goed in kaart dan zet je de volgende stappen. De klantreis bepalen (customer journey), je content benoemen en dan uiteindelijk alles inplannen.
Customer journey
Wat is dat? Een deftig woord voor klantreis. Je benoemt de reis die jouw doelgroep gaat doorlopen voordat ze naar je evenement komen. Hierdoor weet je precies welke stappen jouw doelgroep neemt en hoe je hierop kunt inspelen met je content. De reis van je klant gaat via verschillende fases. Zien, denken, doen, bevestigen en verzorgen.
Eerst maakt je doelgroep kennis met je evenement (zien), daarna denken ze na of je evenement interessant genoeg is om naar toe te komen (denken). Vervolgens melden ze zich aan (doen) en worden ze bevestigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt (bevestigen) en gaan ze ook daadwerkelijk je evenement bezoeken (verzorgen).
Wat is content en welke soorten zijn er?
Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Denk aan video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten. Je hebt verschillende soorten content. Content waar je zelf beheerder van bent, waar je voor hebt betaald of die andere mensen voor je maken. Het liefst wil je natuurlijk dat je content viraal gaat. Humor, actualiteit, herkenning, ontroering en inspiratie zijn hiervoor belangrijke onderdelen.
Plannen maar!
Bekijk nu wat voor soort media je inzet voor welk doel en met welke content. Bijvoorbeeld:
Blogs → zien → lijstjes (bijvoorbeeld een top 10 lijst)
Video → verzorgen→ interview met bijvoorbeeld sprekers
Email → doen → bestel tickets
Advertenties → zien → aankondiging
Heb je dit gedaan dan plan je deze content in op het moment dat je deze wil publiceren. Maak een kalender. Houd hierbij rekening dat voorafgaand aan je evenement je een periode van 6 tot 8 weken neemt om te communiceren en na je evenement nog zo’n 4 weken doorgaat met ingeplande content.
Meten is weten
Wat leveren je inspanning nu concreet op? Heeft jouw geplaatste content het doel bereikt? Hoe meer doelen je benoemt om te meten of je contentmarketing heeft gewerkt hoe beter. Je meet op bereik, aantal weergaves, bezoekers, aanmeldingen, reacties etc. Zet deze doelen ook in je kalender, zodat je tussentijds bij kunt sturen mocht dit nodig zijn.
Het team van Het Toussainthuis denkt graag met je mee over hoe meer te halen uit je evenement. Lijkt het je allemaal te veel werk? Betrek dan je collega’s en stakeholders van je evenement bij je contentmarketing. Zo vergroot je ook intern de betrokkenheid bij je evenement en haal je nog eerder je doelen.